Wybór odpowiedniego dla nas roweru to z pewnością trudna sprawa. Aby Ci to ułatwić, przygotowaliśmy opis rowerów dostępnych w naszym sklepie!
→ górskie (mtb): Solidna rama, która bez uszczerbku zniesie twarde traktowanie, szerokie opony z wyraźnym bieżnikiem pozwalające komfortowo pokonywać błotniste szlaki i kamieniste ścieżki oraz to co najważniejsze, czyli amortyzowane zawieszenie, dzięki któremu znacznie zwiększona zostaje przyczepność kół do podłoża, a jazda nawet po wyjątkowo wyboistej nawierzchni nie będzie oznaczała konieczności rezygnacji z poczucia komfortu na dwóch kółkach. Rower górski będzie dla Ciebie idealnym wyborem, jeśli nudzi Cię jazda po asfalcie, a walka z ruchem ulicznym nie stanowi ulubionej formy spędzania wolnego czasu.
Niemniej, pośród rowerów górskich producenci dają nam wiele do wyboru, tak aby zakupiony dwuślad w stu procentach mógł spełnić nasze oczekiwania, dlatego poza oczywistym podziałem na rowery damskie i męskie, rowery górskie można kategoryzować na wiele innych sposób. Budzącym sporo pytań przy zakupie jest wybór właściwej wielkości kół, obecny trend dzieli się na dwa nurty – rowery górskie z kołami o średnicy 29 cali (do rozmiaru tego wliczamy również wysokość opony) oraz rowery z kołami o średnicy 27,5 cala. Rowery z mniejszymi 26-calowymi kołami ograniczają się obecnie do pojazdów dla dzieci oraz kolarstwa zjazdowego. Którą wielkość zatem wybrać?
→ 29 cali: powinieneś wybrać tę wielkość kół, jeśli rower górski nie będzie Ci potrzebny do jazdy technicznej, jeśli nie wybierasz się na wymagające górskie szlaki wymuszające ciągłe wchodzenie w zakręty przy dużych prędkościach oraz częste hamowanie i przyspieszanie. „Górala” potrzebujesz do jazdy po leśnych szutrach i żwirach, to nie technika jest |Twoim priorytetem, a szybkie pokonywanie dystansu i gładkie przejeżdżanie przez nierówności, takie jak korzenie czy dziury.
→ 27,5 cala: na rowerze chcesz się bawić, nie boisz się wymagających górskich tras, lawirowanie pomiędzy drzewami i techniczne zjazdy dostarczają Ci niezbędnej dozy adrenaliny? Nie zastanawiaj się – wybierz rower z mniejszymi kołami, nie będzie tak szybki na długich prostych jak rower na 29, ale z pewnością będzie bardziej posłuszny w ciasnych zakrętach.
Wyjątki: jeśli jesteś osobą bardzo niską lub bardzo wysoką, to właśnie Twój wzrost powinien być priorytetem przy doborze wielkości kół, dla osób bardzo niskich, bez względu na zastosowanie roweru, lepsze będą koła 27,5 calowe, zaś dla osób bardzo wysokich lepszym wyborem (reguła ta nie dotyczy rowerów wyczynowych) będą rowery na kołach 29 calowych.
→ hardtail: rower górski z amortyzatorem w przednim widelcu, klasyczny „góral”, który w średnio wymagającym terenie zapewni odpowiednią dozę komfortu i przyczepności.
→ full: rower górski z amortyzacją zarówno w przednim widelcu jak i w ramie, przedni i tylny trójkąt ramy nie są ze sobą połączone „na sztywno”, dzięki czemu w rowerach tego typu znacznie zwiększona zostaje przyczepność obu kół do podłoża. To właśnie największa zaleta rowerów full suspension nad rowerami typu hardtail, fulle pozwalają na bardzo szybką jazdę po dużych nierównościach, takich jak liczne wystające z podłoża kamienie czy korzenie, dzięki tylnej amortyzacji ramy tego typu zniosą o wiele większe przeciążenia niż ramy sztywne, bez ryzyka ich uszkodzenia. Wybierz fulla nie tylko jeśli chcesz zjeżdżać po górskich szlakach, ale także wtedy kiedy lubisz szybką jazdę po wyboistych ścieżkach w terenie płaskim.
→ rowery miejskie: pokonywanie długich dystansów to nie Twój cel, jazda po nieutwardzonych nawierzchniach Cię nie pociąga, roweru planujesz używać jako środka lokomocji, by powoli przemieszczać się z punktu do punktu, jak wyjazd po zakupu, dostojna przejażdżka bulwarem, czy dojazd do pracy bądź na studia. Pochylona sylwetka jaką wymuszają rowery sportowe nie służy Twoim plecom, a teren w którym zamierzasz się poruszać jest w przeważającej części płaski – wybierz rower miejski.
→ rower miejski z przerzutką wewnętrzną: rower nie posiada typowej przerzutki zewnętrznej, jest ona zintegrowana z osią tylnego koła (piastą), liczba biegów w takim rowerze wynosi zazwyczaj 3, 7 lub 8. To wystarczająca ilość do jazdy w niezbyt pofałdowanym terenie, bez dużych podjazdów. Do zalet takiego rozwiązania należy zaliczyć fakt, że mechanizm zamknięty w piaście niewrażliwy jest na działanie czynników zewnętrznych jak woda, piasek, kurz, ponadto łańcuch zużywa się o wiele wolniej, ponieważ nie dochodzi do jego mikrouszkodzeń w trakcie „przeskakiwania” pomiędzy zębatkami. Osoby starsze zapewne docenią znajdujący się w kole hamulec, do którego często są przyzwyczajone, umożliwiający hamowanie „pedałami”.
→ rower miejski z przerzutką zewnętrzną: rzadziej spotykane rozwiązanie w rowerach miejskich, ale powszechne we wszelkich pozostałych typach dwuśladów, klasyczna zewnętrza przerzutka tylna i (choć nie zawsze) przednia. Takie rozwiązanie doskonale sprawdzi się w terenie pagórkowatym i górskim, w rowerach tego typu nie ma możliwości hamowania „pedałami” jak ma to zazwyczaj miejsce w rowerach miejskich, tutaj znajdziemy hamulce szczękowe bądź tarczowe wyłącznie z dźwigniami na kierownicy.
→ rowery turystyczne: 28-calowe koła z węższą niż w rowerach górskich oponą pozwolą szybko pokonywać odcinki asfaltowe, a amortyzator w przednim widelcu sprawi, by jazda po nieutwardzonych nawierzchniach nie wywoływała bólu nadgarstków. To najbardziej uniwersalne pośród rowerów, ich ramy nie są tak wytrzymałe jak ramy rowerów górskich, a koła tak szybkie jak w rowerach szosowych, ale to właśnie „turystyki” stanowią idealny wybór dla osób, które poszukują roweru do jazdy „po prostu” – od asfaltowych ścieżek po leśne szutry.
→ rower crossowy: lubisz jazdę sportową, a błotniki, bagażniki i dynama uważasz za zbędny balast – wybierz rower crossowy, pozwoli Ci on szybko pokonywać utwardzone i nieutwardzone ścieżki.
→ rower trekkingowy: poplamione od błota plecy nie są tym co lubisz, nogawki spodni brudne od smaru zniechęcają Cię do jazdy, nie chcesz pamiętać o zakładaniu i ładowaniu lampek rowerowych – wybierz rower trekkingowy, szczególnie jeśli cenisz wygodną pozycję i planujesz zabierać na wycieczki rowerowe nieco więcej bagażu. Trekkingi to rowery idealne zarówno do codziennej jazdy do pracy jak i na długie wyprawy rowerowe, konstrukcyjnie można je uznać za ubrane w zestaw akcesoriów crossy, ale w przeciwieństwie do nich, nie służą do jazdy sportowej, a ich użytkownicy na pierwszym miejscu stawiają wygodę przy pokonywaniu dłuższych dystansów.
→ rowery wyczynowe sztywne: jazda na rowerze to dla Ciebie sport, w mniej lub bardziej profesjonalnym wydaniu, nie boisz się zmęczyć, lubisz szybkość, nie straszne Ci nieutwardzone nawierzchnie, kiedy jedyną formą amortyzacji pozostają Twoje własne mięśnie i ścięgna – wybierz prawdziwego sztywniaka.
→ rower szosowy: klasyka i minimalizm, rower pozbawiony amortyzacji, służący do szybkiej jazdy głównie po nawierzchniach utwardzonych, pozwala o wiele efektywniej pokonywać kolejne kilometry niż pozostałe typy rowerów, pozycja na nim jest pochylona, by minimalizować stawiany przez kolarza opór powietrza, a opony wąskie i gładkie, by ich tarcie spadało do minimum. Wybierz szosę i po prostu jedź – lekko i szybko. I nie obawiaj się, że rower będzie dla Ciebie zbyt wymagający, obecnie wielu producentów oferuje rowery szosowe w szerokiej gamie od klasy endurance, które są wygodniejsze i lepsze dla początkujących, głównie dzięki szerszym oponom i mniej pochylonej pozycji, którą się na nich przyjmuje, po prawdziwe aerodynamiczne bolidy dla zaawansowanych „ścigantów”.
→ rowery szosowe dla początkujących: nigdy dotąd nie jeździłeś na szosówce i nie jesteś pewien, czy to rower dla Ciebie, rowery dla początkujących i długodystansowców posiadają szersze opony, a kierownica znajduje się wyżej dzięki czemu jazda na nich nie jest, aż tak wymagająca jak na typowych rowerach wyścigowych, niemniej rowery tego typu często wybierane są także przez zawodników, kiedy trasy wyścigów nie przebiegają po idealnych nawierzchniach.
→ rowery szosowe dla zaawansowanych: tego gatunku nie trzeba przedstawiać, chcesz być szybki, czy to na odcinkach płaskich czy na podjazdach, rowery tego typu to klasyka połączona z najnowszymi technologiami.
→ rowery przełajowe: błoto i piasek… w zębach, w pełni sztywne i zwinne rowery, przeznaczone do jazdy sportowej, rowery dla silnych osób, które nie obawiają się jazdy w terenie na rowerze pozbawionym amortyzacji. Wybór idealny dla tych, którzy potrzebują szybkiego roweru zarówno na asfalcie jak i w terenie, po wymianie opon na pozbawione bieżnika – rower przełajowy może przeobrazić się w szosówkę, pamiętaj jednak, że przełajówki są wymagające, Twoja pozycja będzie na niej mocno pochylona, a rower będzie bardzo podatny na skręcanie. Jeśli potrzebujesz czegoś o zbliżonych właściwościach, jednak mniej wymagającego wybierz gravela.
→ rowery typu gravel: najmłodsze dziecko rowerowej ewolucji, płomienny owoc romansu szosówki z rowerem górskim, w przeważającej liczbie modeli są to rowery pozbawione amortyzacji, z kierownicą szosową, wytrzymałą ramą, na kołach 28 lub 29-calowych, nie są to rowery sportowe, a turystyczne, pozwalają na jazdę w każdym terenie, można ubrać je w bagażniki i sakwy, czyniąc z nich rowery wyprawowe, pozycja na nich nie jest tak wymagająca jak w przełajówkach, ale gięta kierownica pozwala na obniżenie sylwetki i efektywniejszą niż na rowerze górskim jazdę po odcinkach asfaltowych, wytrzymała rama i opony z wyraźnym bieżnikiem pozwolą z kolei zachować przyczepność w błocie i piasku.
→ rowery dziecięce: przy zakupie roweru dziecięcego najważniejszy jest prawidłowy dobór jego wielkości, nigdy nie kupuj roweru dziecięcego „na wiek”, rower taki będzie niebezpieczny dla Twojego dziecka i może zrazić je do jazdy na nim. Jeśli Twoje dziecko opanowało jazdę na rowerze biegowym, nie zakładaj kółek bocznych do jego pierwszego rowerka z pedałami, gdyż utraci ono wyrobioną wcześniej motorykę i zdolność utrzymania równowagi. Kupując rower dziecięcy wybieraj taki, przy którym wzrost dziecka stanowi minimum z dedykowanego przez producenta zakresu wzrostu dla danej wielkości ramy, a przy rowerach dla najmłodszych dla danej wielkości kół.
→ rowerki biegowe: idealne narzędzie do wyrobienia równowagi dla Twojego dziecka, nabyte na biegówce umiejętności z pewnością pozwolą mu szybciej nauczyć się jeździć na rowerze, jeśli Twoje dziecko dobrze sobie radzi na rowerku biegowym, nie zakładaj kółek do rowerku na którym chcesz nauczyć je jeździć. Właściwa wielkość biegówki, to taka która która pozwoli dotknąć dziecku siedzącemu na rowerku, przy najniższym położeniu siodełka, ziemi całymi stopami (przy zwykłych rowerkach kryterium to ogranicza się do możliwości dotknięcia ziemi samymi palcami).
→ rowerki biegowe dla dzieci poniżej 85 cm wzrostu: proste biegówki, dla najmłodszych dzieci (około 1,5 roku i co najmniej 75 cm wzrostu) posiadają cztery koła, są to typowe odpychacze, które nie służą jeszcze wyrabianiu równowagi.
→ rowery biegowe dla dzieci o wzroście 85 – 100 cm (od 2 roku życia): dwukołowe biegówki na kółkach 8, 10 lub 12 calowych, w przypadku największego rozmiaru spotykamy już koła dętkowe i hamulce, co umożliwia jazdę na zewnątrz – przeznaczone są one dla dzieci o wzroście co najmniej 90 cm. W mniejszych rowerkach „opony” najczęściej posiadają wypełnienie i służą przede wszystkim do jazdy w pomieszczeniach. Rowerki tego typu uczą dzieci samodzielnego utrzymywania równowagi, co znacznie ułatwia naukę jazdy na „prawdziwym” rowerze.
→ rowerki 12-calowe: rowerki zazwyczaj pozbawione przerzutek, posiadające ramę z charakterystycznym dolnym prowadzeniem rury, dzięki czemu są one bezpieczne dla dziecka, na ogół posiadają hamulec w tylnym kole (hamowanie pedałami) oraz hamulec szczękowy (z dźwignią na kierownicy) w przednim kole. Przeznaczone są dla dzieci od 95 do 108 cm wzrostu.
→ rowerki 16-calowe: rowerki zazwyczaj pozbawione przerzutek, posiadające ramę z charakterystycznym dolnym prowadzeniem rury, dzięki czemu są one bezpieczne dla dziecka, na ogół posiadają hamulec w tylnym kole (hamowanie pedałami) oraz hamulec szczękowy (z dźwignią na kierownicy) w przednim kole. Przeznaczone są dla dzieci od 105 do 116 cm wzrostu.
→ rowerki 18-calowe: rowerki zazwyczaj pozbawione przerzutek, posiadające ramę z charakterystycznym dolnym prowadzeniem rurki, dzięki czemu są one bezpieczne dla dziecka, na ogół posiadają hamulec w tylnym kole (hamowanie pedałami) oraz hamulec szczękowy (z dźwignią na kierownicy) w przednim kole. Przeznaczone są dla dzieci od 112 do 122 cm wzrostu.
→ rowery 20-calowe: rowery z kołami 20-calowymi nie mają już wyglądu roweru typowo dziecięcego, choć kolorystka ciągle podyktowana jest gustami najmłodszych, rowery te posiadają co najmniej jedną (tylną) przerzutkę i hamulce typu v-break z dźwigniami na kierownicy, w rowerach o tym rozmiarze można już spotkać amortyzowane, przednie widelce, co upodabnia je do rowerów dla dorosłych. Przeznaczone są dla dzieci od 120 do 138 cm wzrostu.
→ rowery 24-calowe: posiadają zazwyczaj przednią i tylną przerzutkę oraz hamulce typu v-break lub tarczowe. Przeznaczone są dla dzieci od 130 (w przypadku „damek”) lub 135 do 150 cm wzrostu.
→ rowery 26-calowe: posiadają przednią i tylną przerzutkę oraz hamulce typu v-break lub tarczowe. Przeznaczone są zwyczajowo dla dzieci od 147 cm wzrostu. W przypadku rowerów z kołami o tej wielkości spotykamy już dość szeroki wachlarz rozmiarów ram, dlatego sugerowany przedział wzrostowy nie może być tu ściśle określony.